آیا بواسیر باعث سرطان می شود؟
نوشته شده توسط : مونا احمدی

بواسير به شبكه‌هاي وريدي انتهاي دستگاه گوارش اطلاق مي‌شود. جالب است بدانيد كه همه انسان‌ها داراي هموروئيد هستند و وجود آن غيرطبيعي نيست. اين شبكه‌هاي وريدي هنگام اجابت مزاج مثل يك بالشتك پرخون مي‌شوند و به خروج مدفوع از روده كمك مي‌كنند. البته هموروئيد خود به دو نوع داخلي و خارجي تقسيم مي‌شود كه به يكديگر مرتبط هستند و هر دو به دفع راحت‌تر كمك مي‌كنند. هموروئيدهاي خارجي اگر دچار بيماري شوند از بيرون بدن قابل مشاهده هستند اما هموروئيدهاي داخلي از بيرون قابل مشاهده نيستند. بيماري هموروئيد در حقيقت همان واريسي شدن شبكه‌هاي وريدي است. دقيقا مثل وريدهاي پا، شبكه‌هاي وريدي انتهاي دستگاه گوارش نيز ممكن است متورم و واريسي شوند. 

بارداري هم باعث بواسير مي‌شود؟

بارداري و زايمان از آنجايي كه باعث افزايش يبوست و فشار داخل شكمي مي‌شوند، از عوامل مستعد كننده براي بيماري هموروئيد به‌حساب مي‌آيند. چاقي و اضافه‌وزن نيز به‌دليل ايجاد يبوست مي‌تواند فرد را مستعد بيماري هموروئيد كند. با اين حال تاثير آن ثابت شده نيست و نمي‌توان گفت كه تمام افراد چاق دچار اين بيماري خواهند شد. تاثير نشستن‌ها و ايستادن‌هاي طولاني‌مدت بر ايجاد هموروئيد نيز ثابت شده نيست. 

اگر خونريزي يا درد داريد... 

يكي از علائم مهم بيماري بواسير خونريزي است. البته خونريزي بيشتر مربوط به هموروئيدهاي داخلي مي‌شود. اين هموروئيدها معمولا بدون درد هستند مگر اينكه آن‌قدر بزرگ شوند كه بيرون بزنند و گير كنند و ديگر به داخل بر نگردند. اما درمقابل، هموروئيدهاي خارجي، به‌خصوص اگر خون در آنها لخته شود اغلب دردناك هستند كه در اين صورت هموروئيد ترومبوزه ناميده مي‌شوند. 

سرطان را با بواسير اشتباه نگيريد

بواسير سرطاني نمي‌شود اما سرطان‌هايي هستند كه با هموروئيد اشتباه گرفته مي‌شوند، به عبارتي بيمار فكر مي‌كند هموروئيد دارد بنابراين آن را جدي نمي‌گيرد و به پزشك مراجعه نمي‌كند؛ در صورتي كه اين توده سرطان است و از آن خبر ندارد. بنابراين هر زمان كه دچار خونريزي از مقعد مي‌شويد يا توده‌اي در آن ناحيه لمس مي‌كنيد حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد و معاينه شويد تا احتمال سرطان رد شود. پس نمي‌توانيم بگوييم هموروئيد سرطاني مي‌شود بلكه اين سرطان است كه مي‌تواند خود را به شكل هموروئيد نشان دهد. 

تفاوت بواسير و سرطان روده:
سرطان روده و بواسير علايم مشابهي دارند و هر دو با درد  همراه هستند.احتمال دارد كه  افرادزيادي  در مرحله اي از زندگي دچار بواسير شوند؛ اما آن چه متخصصان را نگران كرده اين است كه  افراد بدون مراجعه به پزشك آن را به عنوان خونريزي  بواسير تلقي كنند.

اين در حالي است كه خون ريزي مي تواند از علايم سرطان روده  نيز باشد.بنابر اين بهتر است علايم هر دو بيماري را بدانيم.

بواسير: خارش يا ايجاد بر آمدگي هاي نرم در اطراف مقعد.
احساس ناراحتي قبل و پس از دفع مدفوع. خون ريزي يا لخته بيني از مقعد.  بر آمدگي كه از مقعد به بيرون مي آيد و پس از دفع مدفوع بايد به داخل فرو   رود. احساس سنگيني و كشيدگي در اطراف مقعد.

سرطان روده: خون ريزي از مقعد يا مشاهده كردن خون در مدفوع. درد معده يا بر آمدگي آن . تغييرات مداوم در عادت روده شامل يبوست و اسهال. كاهش وزن ناگهاني. خستگي، سرگيجه يا كم آوردن نفس بدون دليل.

منبع: بواسير





:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: